Hielspoor (Fasciitis Plantaris)

Klachten bij hielspoor

Heb je hevige pijnscheuten in je hiel bij het lopen? Een stekend gevoel onder je voet? Zijn je eerste stappen bij het opstaan stijf en pijnlijk? Mogelijk is er sprake van een irritatie of beginnende ontsteking van het peesblad van de voetzool, meestal onder de hiel. Dit wordt hielspoor genoemd. 

Hielspoor en hielpijn oorzaak

Overbelasting is de belangrijkste oorzaak van hielspoor. Onder de voet loopt het peesblad dat het hielbeen verbindt met de bal van de voorvoet. Het peesblad houdt de voetboog op spanning. Urenlang staan op verkeerd schoeisel verhoogt de spanning. Wanneer de druk door bijvoorbeeld overgewicht of doorzakken van de voet te groot wordt, komen er scheurtjes bij de aanhechting aan het bot. Als reactie daarop zet het lichaam een ‘spoor’ af, een stukje bot aan het hielbot om de aanhechting van de pees te verstevigen. Dit kan het begin zijn van hielspoor.

Wat zijn de gevolgen van hielspoor?

Peesplaatontsteking wordt vaak in één adem genoemd met hielspoor, het uitstekende stukje bot aan het hielbeen. Ten onrechte omdat de pijn daar niet van afkomstig is. De echte boosdoener is een geïrriteerd of ontstoken peesblad. Hielspoor is dus juist het gevolg en niet de oorzaak. Hielspoor is op zich onschuldig. Pas als het weefsel van het peesblad gaat ontsteken, krijg je last van een felle pijn onder de hiel. Hielspoor is op een röntgenfoto of scan gemakkelijk te herkennen.

Wat kun je doen aan hielspoor?

Ontsteking van de peesplaat kan het gevolg zijn van ouderdom, diabetes, platvoeten of holvoeten. Het kan ook ontstaan met hardlopen wanneer je schoenen draagt die schokken onvoldoende opvangen of weinig steun geven. Het hielbeen heeft veel te dragen. Neem daarom altijd voldoende rust om je hiel te ontzien. Deskundig voetadvies kan veel ellende voorkomen. Raadpleeg bij aanhoudende klachten een voetenspecialist bij u in de buurt.

Tips bij hielspoor

  • Ga niet op blote voeten lopen
  • Probeer dagelijks voor het opstaan je voeten warm te draaien met rek- en strekoefeningen
  • Vaak kan een eenvoudig siliconen hielstukje of kussentje in verschillende diktes al helpen
  • Op maat gemaakte steunzolen helpen maar moet je wel consequent dragen. Eventueel in combinatie met een aangepaste schoen